I veckan var vi på Xenit på plats hos Microsoft för deras Retail-dagar – och vilket event det var! Dagarna inleddes med inspirerande och utmanade presentationer från både Microsoft och kunder som H&M, Clas Ohlson och Postnord. Det lyftes ämnen som hållbarhet och hur det lite glömts bort i retailbranschen, hur man kan använda Machine Learning för att förespå konsumentmönster och för att ligga i framkant för vad framtidens konsumenter är ute efter.

Ett ämne som vi på Xenit var lite extra intresserade av var att följa dialogen om hur viktigt plattform är när man ska bygga en modern butik både virtuellt och fysiskt. Många företag inom branschen har otroligt bra idéer och tankar om applikationer och lösningar för deras kunder men de begränsas av gamla plattformar. Allt ifrån gamla applikationer som bromsar utvecklingen till bristen av data eller synligheten av data för att kunna ta fram relevanta beslutsunderlag. Efter lunchen var det dags för rundabordssamtal där alla deltagare fick möjlighet att välja på ett tiotal olika ämnen som man ville lyssna in och diskutera mer kring. Detta gick ett par rundor under eftermiddagen så att man skulle hinna dyka ner i samtliga ämnen man tyckte var intressanta.

För att lyfta några av de bästa sessionerna från dagarna så skulle vi vilja börja med den session som Alex Baker höll, grundaren av företaget Retail Tech X. Under hans session diskuterade vi varför retailbranschen hamnat på bakbenet när det gäller digitalisering och om det beror på branschen och företagen eller på konsumenterna. Microsoft kommer släppa hans session under nästa vecka och vi rekommenderar starkt att lyssna på denna. Vi publicerar såklart den här på bloggen när den släpps. Microsoft hade även öppnat sitt MTC (Microsoft Technology Center) som eventet till ära var fyllt med både Microsoft och dess partners senaste tjänster, lösningar och hårdvara. Allt från en spegel som automatiserade köpupplevelsen för konsumenten och kunde ge förslag på plagg, till Microsofts Hololens och hur du kan virtualisera omstrukturering och produktplacering utan att behöva lyfta ett finger eller göra fysiska tester.

Allt som allt var det ett riktigt bra event och Microsoft kommer redan i mars att köra nästa industrievent-Då är det dags för Manufacturing och vad den branschen står inför utmaningar och möjligheter.

Vill ni som kund följa med Xenit på dessa dagar,13-14:e mars, så ta kontakt med Fabio Hallerstedt.