Möt vår tekniska specialist Simon som varje dag arbetar med att utföra hjältedåd för våra kunder

Simon, vad innebär ”Unbox your business” för dig i din roll på Xenit?
Lite vad det låter som: man kan se kundens verksamhet som en låda, titta på den, packa ur den och utifrån det utforma den modellen som kunden själv vill ha. Kunden har kanske potential att göra så mycket mer än vad den är medveten om med det vi redan har, man får titta på deras miljö och se vad de behöver. Man vill förbättra deras arbetsplats genom att tänka på det utifrån, från ett annat perspektiv, och se vad kan vi göra för att göra det bättre. Sen är det viktigt att vi internt också hela tiden tänker på att förnya oss för att inte fastna i samma spår.

Vad är ditt senaste hjältedåd?
Jag fick till exempel ett samtal klockan 06.00 från en kund, vilket är utanför min vanliga kontorstid. De hade totalstopp i sin miljö, och jag gick upp och hjälpte dem. Inom någon timme var allt uppe igen – kunden blev nöjd och glad att det gick att lösa trots att det var tidigt på morgonen. Sen klarade jag nyligen ett praktiskt Citrixprov som tog en hel vecka att genomföra, vilket bidrog till att vi fick den fjärde av totalt fyra specialistcertifieringar hos Citrix och nu även kan kalla oss för ”Mobility Management Specialist”!

Vad är det som intresserar dig med just digital infrastruktur?
För att återkomma till lådan så skulle jag vilja säga att det är lite som med lego, man har många olika bitar med olika funktioner och användningsområden. Olika byggklossar gör olika saker, detsamma gäller hos våra kunder där man kan se vilka bitar de behöver för att bygga ihop just det som passar dem bäst. Det är väldigt spännande att jobba på det sättet, som teknisk specialist stöter man på många olika miljöer och olika krav från olika människor. Det är viktigt att alltid anpassa sig, det är sällan samma sak och nya utmaningar väntar hela tiden. Det är väldigt tillfredsställande att titta på någonting som inte fungerar och som kunden är missnöjd över, för att sedan lösa och fixa det så att kunden blir riktigt nöjd. Då känner jag mig stolt!

Hur är Xenit som arbetsplats?
Inspirerande men samtidigt krävande, ett ställe där man både kan och bör vilja utvecklas. För att passa in som person måste man vilja framåt, vilja bli duktig och att hela tiden lära sig och bli bättre på det vi gör. Ambition är något som är viktigt på Xenit och som krävs av oss som arbetar här. Sen får man fantastiska kollegor, gott sällskap både under och efter arbetstid. Det händer mycket kul saker både på och utanför kontoret.

#UnboxYourBusiness