Medarbetarcase – Oliwer Sjöberg, Juniortekniker

för 4 år sedan

“Man vet aldrig vilka typer av ärenden som kan komma in till Servicedesk.”

Jag har varit juniortekniker på Xenit sedan 2018. Rollen som juniortekniker innebär primärt att jag arbetar i vår Servicedesk som är våra kunders främsta kontaktyta. Inom Servicedesk har jag lite olika åtaganden som bland annat slutanvändarsupport, backuphantering, dokumentation och larmhantering från vårt övervakningssystem. Som juniortekniker på Xenit får man möjlighet att arbeta med och lära sig många olika produkter, vilket ger en bra bild av vilka områden man vill utvecklas inom.

Det jag trivs bäst med i mitt arbete är att det är väldigt utmanande och utvecklande, man vet aldrig vilka typer av ärenden som kan komma in till Servicedesk. Det är även skönt att ha likasinnade kollegor runt sig, det känns mer som en stor och härlig vänkrets än bara kollegor här på Xenit.

Under året så kommer min största utmaning att vara min kompetensutveckling. Jag lägger ner mycket tid på att lära mig nya saker inom mitt fokusområde Microsoft 365, vilket leder till att jag pluggar till många certifieringar hos Microsoft för att bevisa min kompetens. Den certifiering som jag är mest stolt över är att jag numera klassas som Microsoft 365: Certified Enterprise Administrator Expert. Det anser jag är en stor milstolpe i min personliga utveckling.

Mitt mål för resten av året är att fortsätta lära mig mer och bevisa min kompetens med certifieringar, så att jag kan ställa mig inför större och mer komplexa utmaningar tillsammans med mina seniora kollegor.