Bild
Ladda ner case som PDF

Lindex - Från Partille till Shanghai

Om Lindex

Lindex är en av Europas ledande modekedjor med över 450 butiker på 14 marknader. Lindex sortimentet omfattar flera modekoncept inom dam-, barn- och underkläder för modeintresserade kvinnor. Lindex är en del av den finländska börsnoterade koncernen Stockmann.

 

Utmaning
Ökad trafiklast till och från Asien

Lindex datacentertjänster, med Citrix som kärnplattform, utgår ifrån Sverige och distribueras globalt inom koncernen. Med fler användare och växande kontor ökar trafiklasten till och från Asien på begränsande bandbredder.

– Vi har väldigt många kontor runt om i världen och vi visste att vi måste utforska trafikoptimering och hur vi på bästa sätt kan optimera tjänster på långa avstånd, säger Florian Westerdahl, Platform Technology Manager, på Lindex.

 

Lösning
Konceptinstallation av trafikoptimering

För att undersöka huruvida trafikoptimering kunde avhjälpa problemen genomförde Xenit konceptinstallationer och prestandamätningar både i datacentret och på tre kontor runt om i Asien. Utöver teknisk kompetens, var nära dialog och tydlig projektplanering viktiga framgångsfaktorer för Lindex.

– Xenits projektmodell var enkel att tolka, läsa, följa och förstå. Det fanns en tydlighet utan att överarbeta och Xenit höll oss hela tiden informerade, vilket är jätteviktigt. Det gjorde att vi fick uppleva resan ihop med Xenit, som passagerare. All dokumentation finns kvar och den kommer att vara värdefull framöver, fortsätter Florian.

 

Resultat
Tydlig bild av nuläge och plan för framtiden

Resultatet av Xenits konceptinstallation var tredelat. Utvärderingen påvisade dels hur trafikoptimering gör skillnad i datakommunikationen till och från Asien, dels vilken trafik som flödade till och från respektive kontor och dels vilka insatser som kommer att krävas framöver.

– Vi fick både en genomlysning av tjänsten idag och vi fick pröva på trafikoptimering. Vi vet att vi kan ha nytta av trafikoptimering i framtiden och vi vet under vilka förhållanden. En sådan tydlig bild har vi inte haft tidigare, säger Florian. Sist men inte minst fann Lindex en Citrix-partner med gemensamma värderingar, tydligt fokus och stort engagemang.

– Xenit ger ett ödmjukt och professionellt bemötande. Det har jag tyckt från dag ett och det är oerhört trevligt, att träffa någon som verkligen lyssnar. Xenit har en tydlig winners attitude och vi är hemskt glada att vi har hittat dem, avslutar Florian.

 

 

Ställ en fråga!
Kontakt

Hej! Vad vill du veta om vårt kundcase?