Bild
Ladda ner case som PDF

HSB - En klientplattform i världsklass

Om HSB

HSB är en medlemsägd kooperativ organisation som arbetar med bosparande, byggande och förvaltning. I Sverige finns 31 regionala HSB-föreningar och 3911 bostadsrättsföreningar. HSB har 4000 anställda. På HSB Göteborg jobbar cirka 300 personer.

 

Utmaning
Omodern IT-miljö skapade stress

Fram till slutet av 2014 jobbade flera av HSB:s regionala föreningar i en gammal IT-miljö. Systemen hade inte uppdaterats på länge och det tog lång tid för de anställda att logga in i sina datorer.

– Av flera olika anledningar hade vi inte haft tid och möjlighet att byta system. Det gick så långt att det var ett arbetsmiljöproblem, många blev stressade över att det tog så lång tid, säger Jonas Wennberg, IT-samordnare på HSB.

För att få en modernare och snabbare lösning vände sig HSB till Xenit med uppdraget att ”skapa en klientplattform i världsklass”.

 

Lösning
Projekthantering med helhetsansvar

Xenit ansvarade för hela projektet, från förstudie och användartester till installationer och virtualisering. I förstudien identifierades behov och önskemål och utifrån den presenterade Xenit sedan ett förslag på lösning. Xenit hjälpte också bland annat till med inköp av hårdvaran. Totalt installerades 200 applikationer i systemet, många av dem är skräddarsydda för att matcha de anställdas olika behov.

– Det har varit väldigt enkelt att jobba med Xenit. De var aktivt intresserade av att lösa de problem vi stod inför och är både strukturerade och lösningsorienterade, säger Per-Anders Melin, IT-chef HSB Göteborg.

 

Resultat
Ett stabilt system med nöjda användare

Den nya klientplattformen används idag av cirka 300 HSB-anställda i föreningarna Göteborg, Göta, Malmö och Nordvästra Götaland. Den innehåller den senaste tekniken och uppdateras kontinuerligt vilket gör lösningen både hållbar, skalbar och tillgänglig. För de anställda har det nya systemet inneburit en stor skillnad. Både Per-Anders Melin och Jonas Wennberg är mer än nöjda med resultatet.

– Alla är fantastiskt nöjda och glada. Användarupplevelsen är mycket bättre, systemet är stabilt och det genererar färre felärenden till vår servicedesk. Vi fick det vi ville ha – en lösning i världsklass, säger Jonas Wennberg.

 

 

Ställ en fråga!
Kontakt

Hej! Vad vill du veta om vårt kundcase?