Bild
Ladda ner case som PDF

Göta Energi - Lösning som ger energi till kunden

Om Göta Energi

Göta Energi är ett av Sveriges största och snabbast växande elhandelsbolag. Genom att erbjuda konkurrenskraftiga priser, innovativa produkter och förstklassig service arbetar man mot visionen att bli Sveriges mest omtyckta elbolag. Göta Energi är en del av den Norska Hafslund-koncernen med mer än en miljon kunder på den nordiska elmarknaden.

 

Utmaning
Problem med tillgänglighet

På Göta Energis försäljningsportal finns säljapplikationer som används både av medarbetare, kunder och samarbetspartners. Ett driftstopp betyder i praktiken ett driftstopp i försäljningen.

– Tillgänglighet och stabilitet är mycket viktigt för oss. Den lösning vi hade med tidigare leverantör gick lite upp och ner och vi upplevde att vi saknade kontroll, säger Andreas Svensson, IT- och databasansvarig på Göta Energi.

 

Lösning
En molnbaserad plattform

Göta Energi vände sig till Xenit som fick i uppdrag att ta fram en mer driftsäker lösning. Svaret blev Microsoft Azure – en molnbaserad plattform med flera fördelar. Förutom en mycket hög tillgänglighet, är den skalbar vilket innebär att prestandan snabbt kan ökas vid behov.

– Vi är väldigt nöjda med den lösning Xenit presenterade. Den fungerar väldigt bra och uppfyller alla de krav vi hade på säkerhet, hög tillgänglighet och skalbarhet, säger Andreas Svensson.

Genom Xenit har Göta Energi dessutom fått en lösning som är enkel att administrera och addera nya tjänster.

– Xenit är väldigt proffsiga och duktiga på det de gör. En styrka är att de är många som kan mycket och att man får snabbt hjälp om man behöver, säger Andreas Svensson.

 

Resultat
En lösning som skapar förtroende

Göta Energi befinner sig i en expansiv fas, vilket ställer extra höga krav på tillgänglighet gentemot kunder och samarbetspartners.

– Förtroendebiten är avgörande. Vi måste kunna lita på att vi har en lösning som är stabil och säker. Det har vi nu, säger John Gustafsson, marknadschef på Göta Energi.

Företaget har ett supportavtal med Xenit som övervakar Microsofts leverans och ser till att allt fungerar.

– Xenit är nära oss som kund och snabba i sina leveranser. De är dessutom proaktiva, de fångar snabbt upp vilka behov vi har och kommer med förslag på lösningar. Det innebär att vi kan lägga mer av vår energi på våra kunder, säger John Gustafsson.

 

 

Ställ en fråga!
Kontakt

Hej! Vad vill du veta om vårt kundcase?